Van Duijnen is bewust en duurzaam onderweg

Deel dit bericht

Je kunt niet om maatschappelijk verantwoord ondernemen heen, zeker niet als je klanten over het land verspreid zitten en je je dienstverlening efficiënt en verantwoord wilt inrichten. Directeur Paul Kragten van Van Duijnen Koffie heeft duurzaamheid dan ook hoog op de agenda staan, ook op de weg.

Bewuste keuzes

Paul: “Klanten verwachten van ons een bewuste houding ten opzichte van mens en milieu. Onze eigen koffie branden we bijvoorbeeld CO2-neutraal en ook op logistiek gebied hebben we veel innovaties doorgevoerd. De technische dienst beschikt over zo’n 55 bedrijfswagens, en we hebben nog 25 personenauto’s voor de buitendienst rondrijden. Onze klanten zijn verspreid over heel Nederland en alles bij elkaar maken we dus behoorlijk wat kilometers. Uit oogpunt van duurzaamheid hebben we voor ons wagenpark bewust gekozen voor dieselauto’s met een lage CO2-uitstoot.”

“Onze servicemonteurs en accountmanagers rijden door het hele land en maken dus behoorlijk wat kilometers”

Van Duijnen Koffie (Koffiebranderij)-92

Draagvlak voor duurzaamheid

Van Duijnen heeft ook de planning van medewerkers op de weg vorig jaar kritisch onder de loep genomen. Daaruit kwam naar voren dat niet alle ritten even efficiënt worden gepland. Paul: “Om dat te veranderen, waren een aantal zaken nodig: allereerst moesten we intern draagvlak creëren rond het thema duurzaamheid. Daarnaast hadden we behoefte aan een systeem dat ons meer inzicht in het wagenpark zou geven. Het fleetmanagementsysteem dat we sinds 2005 gebruikten, was toe aan vernieuwing.”

Minder kilometers en brandstof

Begin 2016 heeft Van Duijnen een nieuw systeem aangeschaft, dat medewerkers helpt om hun afspraken efficiënter te plannen én om zuiniger te rijden. Door het installeren van Optidrive360 van TomTom rijden de monteurs en accountmanagers nu aanzienlijk minder kilometers en wordt er flink bespaard op brandstof. Paul: “Een ander voordeel is dat we nu op elk moment van de dag kunnen zien waar onze monteurs zich bevinden. Dat kan handig zijn als zich bij een klant een acute storing voordoet.”

“Door de interne competitie worden medewerkers op een positieve manier aangemoedigd om zuinig te rijden.”

Van Duijnen Koffie (Koffiebranderij)-209

Rijgedrag en score

Ook de klanten van Van Duijnen hebben dus baat bij deze innovatie; een monteur kan nóg sneller ter plaatse zijn. En omdat medewerkers op de weg via een app hun eigen ritten en rijprestaties kunnen inzien, wordt er automatisch bewustwording gecreëerd.

Paul: “Om zuinig rijden aan te moedigen, hebben we intern een wedstrijd georganiseerd. Alleen medewerkers die een 7 of hoger scoren komen op een scorelijst. Er ontstaat dus een positieve competitie; mensen spreken elkaar op een leuke manier aan op hun rijgedrag. Met de bewustwording intern en de nieuwe technologie van TomTom hebben we een enorme efficiencyslag gemaakt. Over het eerste kwartaal hebben we al zo’n 10% brandstof bespaard. We zijn nog maar net begonnen, maar ik weet zeker dat we nog vaker positief verrast zullen worden door de resultaten. We blijven innoveren op het gebied van duurzaamheid, en zijn weer een stap verder op de weg van verantwoord ondernemerschap.”

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?

Volg ons via Linkedin en meld je aan voor de nieuwsbrief.

LinkedIn

Meer zoals dit