Klantverhalen Vakmanschap Koffienieuws

Hoe je je klanten (letterlijk) beter kunt bedienen

Met Lavazza koffie helpt Van Duijnen de Nederlandse retail naar hoger serviceniveau.

Het is niet overdreven om te zeggen dat het in de retail van levensbelang is om je te onderscheiden. Door een blijvende en goede indruk achter te laten zullen klanten eerder en met plezier naar je winkel terugkeren. Marja van den Engh, shopmanager van modewinkel Claudia Sträter in Haarlem, weet hoe ze haar klanten beter kan bedienen. In figuurlijke zin, maar vooral ook letterlijk.

Uitnodigende koffiebar

Midden in de lichte, moderne winkel van Claudia Sträter staat een strakke bar met een fraaie Lavazza koffiemachine, bijbehorende kopjes en koffiecups in twee smaken. Boven de bar hangt een mooie lamp. Het geheel ziet er stijlvol en uitnodigend uit. En dat is precies de bedoeling, aldus Marja van den Engh. “De bar is echt een plek waar mensen zich verzamelen voor koffie en een praatje. Het is ook handig dat de koffie vlakbij de paskamer is gesitueerd. Zeker op zaterdag, als er vaker mannen meekomen. Die kunnen dan lekker koffiedrinken.”

Lavazza koffie: het ultieme genieten

Begin dit jaar zijn alle Nederlandse winkels van Claudia Sträter voorzien van een fraai vormgegeven koffiemachine van Lavazza met bijbehorende cups en kopjes. Lavazza koffie is puur Italiaanse koffie die al vier generaties lang in Turijn wordt gebrand en geblend. De historie van Lavazza gaat terug naar 1895, waar de bevlogen Luigi Lavazza in Turijn zijn eerste koffiewinkel opende. Hij verstond de kunst van het combineren van verschillende soorten koffiebonen tot perfecte koffieblends. De hedendaagse Lavazza koffie is nog altijd het resultaat van zijn creativiteit en passie voor zijn vak: koffiesoorten uit de hele wereld blenden tot een reeks tongstrelende melanges.  

Automaat Classy Compact

Even rustig zitten én langer rondkijken

Dat de klanten de koffie in de winkel in Haarlem kunnen waarderen, merkt Marja elke dag. “Klanten ervaren de koffie in de winkel als een pré. Als iemand een beetje heeft rondgelopen, bieden we al snel een kopje koffie aan. Je merkt dat het werkt, mensen ontspannen zich en worden informeler. Onze klanten waarderen het enorm. Het wordt niet als vanzelfsprekend ervaren. Het is iets extra’s, een verwenmomentje. Ze gaan er echt even voor zitten. En als mensen langer in je winkel zijn, dan blijven ze ook langer rondkijken en zien ze weer iets leuks.”

Futuristisch design koffiemachine

Het aanbieden van koffie op de winkelvloer werkt positief in het verkoopproces. De uitstraling van het koffieapparaat draagt daar ook aan bij. “Ik vind deze machines qua vormgeving erg mooi, het onderscheidt zich van de meer gangbare machines. Het apparaat heeft een beetje futuristisch design, met goeie kopjes van Lavazza erbij. Een mooi totaalplaatje. We hebben rode espresso cups en normale koffie (café crème) in oranje cups. Ik merk dat de meeste mensen een espresso vragen. Echt Italiaans dus!”

Ultiem genieten van Italiaanse koffie

Claudia Sträter Haarlem heeft de Lavazza koffieautomaat vanaf begin 2019 in de winkel staan. Marja: “Een accountmanager van Van Duijnen kwam langs met alle spullen. Hij heeft de automaat geplaatst, aangesloten en met ons getest. Hij komt binnenkort weer even langs om te kijken of er nog bijzonderheden zijn. We hebben een mooie opstelling met de kopjes gemaakt en de cups in glazen potten gedaan. Het geheel heeft een hele luxe uitstraling. Ik ben er erg tevreden over en mensen reageren heel goed op de koffie, ze vinden het echt lekker. Wij als medewerkers drinken in de winkel ook de koffie van Lavazza. Het doet mij denken aan Italië!”

Claudia Strater service

Een aanrader voor retailers

Dat koffie op de winkelvloer het verschil kan maken, daar kan Marja van den Engh zich wel in vinden. “Ik zou de koffie zeker ook voor andere winkels aanraden, vooral in winkels waar medewerkers de tijd kunnen nemen voor klanten. Daar past het goed bij. Dan versterkt het je merk. Voor ons is koffie in de winkel echt een toegevoegde waarde. Je komt binnen, wordt in de watten gelegd en kunt rustig bekijken wat je leuk vindt. En je hoeft echt niet meteen iets te kopen.”

‘Zin in een kopje koffie?’

Zijn je klanten echte koffieliefhebbers, dan is Lavazza koffie een must op de winkelvloer. Speciaal voor de retail heeft Van Duijnen een aantrekkelijk koffiepakket samengesteld, zonder investeringen, en inclusief een fraaie Lavazza koffiemachine. Daar worden niet alleen klanten maar ook winkeliers blij van!

Benieuwd naar wat voor moois Claudia Sträter buiten Lavazza koffie nog meer te bieden heeft? Kijk dan op www.claudiastrater.com.

Contactformulier Lavazza koffie

Ja, ik wil graag meer informatie over Lavazza koffie op het werk.

 

5 tips voor hoe jij meer water kan drinken op je werk
Geniet nu van échte Italiaanse koffie op het werk