Klantverhalen

Beter verkopen met goede koffie bij Toyota Van Ramselaar

Toyota Van Ramselaar in Woerden was vorig jaar pilotstore voor een nieuw interieurconcept van Toyota in Europa. Ook de koffievoorziening is geheel aangepast, aan de wensen van de fabrikant en aan die van eigenaar Cees van Ramselaar zelf, in samenwerking met Van Duijnen.

Zo creëer je klantenbinding met een innovatief koffieconcept

Toyota Van Ramselaar in Woerden was vorig jaar pilotstore voor een nieuw interieurconcept van Toyota in Europa. Ook de koffievoorziening is geheel aangepast, aan de wensen van de fabrikant en aan die van eigenaar Cees van Ramselaar zelf, in samenwerking met Van Duijnen.

“In 2015 is de complete styling van onze showroom op de schop genomen. In het verleden hingen showrooms vol met banners en posters. De ene boodschap na de andere. Wij hebben dat veranderd. In samenwerking met interieurarchitect Jeroen de Jong hebben we een combinatie gevonden van wat de fabrikant wil en wat wij als dealerbedrijf willen uitstralen.

We hebben bijvoorbeeld een aparte koffiecorner ingericht bij de receptie, voor klanten. Die fungeert nu als een soort ontmoetingsplek bij de frontoffice balie. Ook die is nieuw. Vóór de restyling hadden we één balie, waar men opdrachten verwerkte, de telefoon aannam, administratie deed en klanten te woord stond. Dat was rommelig; klanten krijgen zo niet altijd de aandacht die ze horen te krijgen. Nu hebben we twee aparte balies, dat werkt veel prettiger.”

“Samen met Van Duijnen hebben we een toegankelijke koffieunit gecreëerd waar klanten worden uitgenodigd een kop koffie te drinken.”

Van Duijnen Koffie (Toyota Woerden)-104

Koffiebonen machine

“Voor de koffiehoek bij de frontoffice balie is samen met Van Duijnen Koffie een toegankelijke unit gecreëerd met een koffie- en koud watergedeelte. Zodat een klant wordt uitgenodigd om daar zelf een kop koffie te pakken. Het liefste zouden we cappuccino serveren met verse melk, maar met zelfbediening is dat logistiek niet handig. Je kunt niet het risico nemen dat melk zuur wordt als het bij warm weer iets te lang buiten de koeling staat. We hebben wel gekozen voor een koffieautomaat met verse bonen en een breed assortiment aan warme drank: cappuccino, latte macchiato, wiener melange, espresso, koffie, chocolademelk en heet water voor thee.

We hebben de hele dealerorganisatie hier over de vloer gehad om het nieuwe interieurconcept te komen bekijken. Ook mensen van de fabrieken kwamen langs. Ook de nieuwe koffiehoek is nu een jaar in gebruik. We zien dat hier 75% van de koffie wordt gehaald terwijl in de wachtruimte exact dezelfde koffieautomaat staat. Klanten komen nu ook vaker langs om even een kop koffie te drinken, voor een praatje. Dat heeft met de nieuwe uitstraling te maken. En met de medewerkers zelf natuurlijk, zij brengen het concept tot leven.”

“De fresh brew machine voor het personeel filtert snel en zet lekkere koffie”

Snelle en smaakvolle koffie

“Ik ben heel blij met de espressomachine. Het is een makkelijk te bedienen en goed schoon te houden koffieautomaat. En de snelheid is ook best hoog, dat valt erg mee voor een koffieautomaat die voor elke kop koffie de bonen vers maalt. We hebben bewust gekozen voor een straks roestvrijstalen front. Geen plaatjes en teksten, maar mooi en degelijk.

Bij Toyota Van Ramselaar gaan er 15.000 koppen koffie per jaar doorheen, het merendeel voor klanten. In de personeelsruimte gebruiken we fresh brew koffie, met gemalen bonen. Die filtert snel en zet een lekkere kop koffie. Koffie heeft binnen ons bedrijf ook een sociale functie. Er wordt vaak voor elkaar koffie (en thee en water) gehaald en samen gedronken. In de kantine, maar ook in de showroom.”

“Van Duijnen communiceert met mij zoals ik ook met mijn klanten wil omgaan”

Beter verkopen met goede koffie

“Als wij geen of geen goede koffievoorziening zouden hebben, dan zou dat onze relatie met de klant zeker verstoren. Ik durf wel te zeggen dat er dan minder verkoop zal zijn. Want als je een klant een goede kop koffie aanbiedt, gepresenteerd in een mooi glas, dan denkt de klant ‘Dit is top! Dan zal de rest zal ook wel goed zijn.’ Het geeft vertrouwen. Maar als je geen of slechte koffie aanbiedt, denken ze ‘als ze voor zoiets al geen aandacht hebben, dan hebben ze straks bij onderhoud of reparatie ook geen aandacht voor mijn auto’. Aandacht voor kleine dingen is dus belangrijk.“

Van Duijnen Koffie (Toyota Woerden)-38

Goede prijs-prestatie verhouding

“Wij hebben voor Van Duijnen Koffie gekozen omdat ze duidelijk konden uitleggen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld over die verse melk. Daar hebben ze ons goed in geadviseerd. Van Duijnen kwam ook qua prijs-prestatie goed naar voren. Om de juiste keuzes in machine en koffiesoort te kiezen, ben ik bij Van Duijnen op kantoor geweest. Daar hebben we verschillende koffiesoorten geproefd. Het was prettig om te merken dat ze snapten wat mijn wensen waren. De proeverij, het aanbieden van de juiste apparatuur, kortom de gehele presentatie klopte. Ze behandelden mij precies zoals ik zelf ook met mijn klanten wil omgaan.

Maar uiteindelijk moet het in de praktijk natuurlijk ook goed verlopen. En dat is gelukkig het geval. De aftersales afdeling reageert heel goed op alles. Het is nooit te veel, al bel ik een paar keer per week. Zo wil ik dat wij zelf als Toyotadealer ook functioneren: adequaat en klantgericht. Dus dat verlang ik ook van mijn leveranciers. Als er iets is, moeten ze voor je klaar staan. Van Duijnen adviseerde over koffiemachine en boon, maar ook over de indeling, de breedte van het meubilair en de hoogte van de plank waarop de kopjes staan. Kortom, ze hebben ons voorzien van helder advies en goede ondersteuning bij het realiseren van een totaalconcept voor koffiebeleving. En daar hebben we hier elke dag plezier van!”

Jasper Overdevest over zijn liefde voor (en kennis van) koffie
De koffiecultuur van ziekenhuis Nij Smellinghe